Showmax vs. Netflix w reklamie wideo online

W ostatnim miesiącu reklamy wideo online Netfliksa odtwarzało blisko 10 mln polskich internautów. Na spoty Showaksa natrafiło 9,7 mln użytkowników sieci. Podczas gdy Netflix reklamował się głównie na Facebooku i YouTubie, kreacje Showmaksa mogliśmy oglądać również u rodzimych wydawców. Ci dwaj giganci sVoD, którzy zacięcie rywalizują o polskiego widza mają zupełnie inne strategie marketingowe ─ mówi Marta Sułkiewicz, ekspert od reklamy wideo online w Gemiusie.

Netflix w mediach społecznościowych

Reklamy wideo online Netfliksa w ciągu dwóch ostatnich miesięcy były odtwarzane 79,9 mln razy, głównie na Facebooku ─ 62,5 mln odsłon oraz na YouTubie ─ 17,4 mln (źródło: gemiusAdReal). W lutym na spoty tego dostawcy sVoD natrafiło w sieci 4 mln internautów w Polsce, a miesiąc później było to już niemal 10 mln osób.

Strategia Netfliksa jest osadzona w najnowszych trendach digitalowych i globalnie zunifikowana dla wszystkich rynków. Spoty, podobnie jak w przypadku dystrybutorów kinowych, są po prostu zajawkami filmów zachęcającymi internautów do sięgnięcia po produkcje tego dostawcy sVoD. Amerykański gigant inwestuje w amerykańskich wydawców. W podobny sposób kupuje media także na pozostałych rynkach, na przykład w Niemczech, gdzie Gemius również prowadzi badanie gemiusAdReal. Tam jednak Netflix konkuruje przede wszystkim z Amazon Prime. Warto zauważyć, że od jakiegoś czasu Netflix wykorzystuje kwadratowy format dedykowany do kanału mobile. Dociera przede wszystkim do 20-40-latków, którzy inaczej konsumują media, a ich odwrót od tradycyjnej telewizji obserwujemy od jakiegoś czasu.

Showmax inwestuje w rodzimych wydawców

W ciągu dwóch ostatnich miesięcy kreacje Showmaksa miały w sieci 67 mln odtworzeń, na Facebooku były wyemitowane 12,9 mln razy a na YouTubie 16,2 mln. Warto zauważyć, że Showmax inwestuje także w media lokalne. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy w serwisach Grupy TVP kreacje Showmaksa zostały wyemitowane 6,8 mln razy, na stronach WWW Grupy Wirtualna Polska ─ 6,6 mln, a w Grupie Onet-RASP ─ 3,6 mln. W lutym spoty Showmaksa odtwarzało 6,3 mln użytkowników sieci, a w marcu 9,7 mln.

Patrząc na strategię platformy Showmax, musimy na wstępie pamiętać, że wystartowała ona w Polsce dopiero w tym roku, a zatem kilka miesięcy później niż Netflix. Na początku Showmax skupił się na promocji marki i wyjaśnieniu, czym jest, a dopiero potem na reklamowaniu zajawek. Miał też zupełnie inną strategię obecności w mediach niż jego rywal – nie skupiał się na Facebooku i YouTubie, dzięki czemu zapewnił sobie dłuższy czas widoczności reklamy w polu widzenia internauty, nawet 13 sek. Dla porównania w przypadku Netfliksa było to 6 sek. Odmienna strategia Showmaksa, inna niż pozostałych dostawców sVoD, mogła mu wyjść na dobre ─ omijając odbiorców, których Netflix już do siebie przekonał i którym z pewnością trudno jest zrezygnować z abonamentów czy zdecydować się na płacenie za dwie platformy.

Foto główne: Shardayyy / CC BY 2.0 / Flickr